Testimoni produk..


Pernah tak kita tanya ni:

Ada orang beli ke produk ni?

Betul ke bagus?

Boleh percaya ke ?


Sebelum kita buat keputusan untuk membeli sesuatu produk atau servis, soalan2 di atas adalah di antara soalan2 yang akan kita tanya. Tanya pada diri sendiri, tanya pada kengkawan, dan sebagainya.

Ada setengah orang dia nak tengok orang lain beli dulu produk tu dan ambil tahu maklum balas tentang produk tu. Kalau baik, baru dia nak beli. Siapa yang cenggini, angkat tangan !  :))

Memang camtu la kebiasaanya. Selain daripada kita tunggu maklum balas, kita juga nak tahu samada peniaga tu scam  (penipu) atau pun tidak. Betul ke lepas orang dah buat bayaran, peniaga tu akan hantar (contohnya).

Jawapan kepada soalan yang berbunyi begini ialah TESTIMONI

Kalau kita ada kedai fizikal, berapa ramai orang yang datang ke kedai kita menjadi ukuran di mata pelanggan. Betul tak? Hahaha Jangan tipu la, mesti ada di antara kita bila tengok je restoran tu ramai orang terus kita kata "mesti sedap restoran tu!". Kan kan kan ???

Jadi apa saja yang anda jual samada servis atau produk dan terutamanya anda menjual secara online saja. Pastikan anda masukkan testimoni pelanggan anda. Lagi banyak lagi bagus.

Ada yang masukkan gambar bungkusan2 untuk dihantar. Kadang2 bertimbun bungkusan. Tah betul tah idak tu. Tah2 sekali tu je cuma gambar dari sudut lain je. Hahaha. Apa2 pun alasannya, ini akan menimbulkan perasaan percaya kepada si peniaga tersebut. Bila orang percaya, besar kemungkinan dia akan membeli.

Testimoni akan menunjukkan, antaranya, pelanggan terima pesanan mereka; pelanggan puas hati dengan produk/perniagaan kita, dan sebagainya.

Ada setengah peniaga2 di Instagram siap buka satu akaun lain untuk post testimoni pelanggan saja. Cuba kita pikirkan kenapa sampai peniaga tu buat macam tu? Kalau tak penting, dia nak buat ke?

Nak lagi best, buat video testimoni. Sebab orang sekarang ada yang dah malas membaca. Hahaha. Dapatkan persetujuan dari mana2 pelanggan kita yang berpuas hati dengan kita dan produk kita, mintak bantuan mereka untuk anda rekodkan pengalaman mereka menggunakan produk (atau servis) anda. Yang paling best, kalau mereka boleh tunjukkan cara penggunaan produk2 anda. Contoh seperti di bawah.




OH! Adalah lebih baik kalau kita hadkan masa video tidak lebih dari 3 minit. Kalau lama sangat pun nanti orang boring.

So, kalau uols belom lagi masukkan testimoni pelanggan...masuk2kan lah ye...

ok, ciao!

Comments

Popular posts from this blog

Alamak jatuh !

Peluang perniagaan: Masa depan anda, pilihan anda...

Berniaga: Mentor menti...