Nak kaya, tapi....


Nak pangkat besar..tapi kerja sambil lewa.

Nak gaji besar, tapi tak jaga kewajipan kerja dengan betul.

Nak buat bisnes, tapi tak nak susah.

Nak berjaya, tapi malas nak rebut peluang.

Nak kaya, tapi malas usaha.

Pernah tengok atau dengar senario2 kat atas ni ? Pasti ada, kan? Mungkin antara kawan2 kita, sedara mara kita, dan yang best sekali...diri kita sendiri! Hahaha

Jom kita renungkan ayat ni...

Bukan susah nak jadi susah dan bukan senang nak jadi senang.

Faham ke faham ? 

Apa saja yg kita nak capai harus ada usaha. Nak pergi bilik air pun kena usaha, betul tak ?? So...sama juga la kalau kita nak berjaya.

Ramai orang nak kaya dan berjaya tapi malas nak buat apa2. Pendek kata, nak kerja senang tapi nak pulangan yang besar. Kita kena ingat, lagi tinggi risiko lagi tinggi la pulangannya. Jarang ada benda risiko rendah tapi pulangan besar. Apa maksudnya ni ?

Ok, contoh. Kita bekerja makan gaji, hujung bulan dapat gaji. Sama juga dengan bulan2 yang lepas dan yang akan datang. Prestasi kerja bagus ke tak bagus ke..pulangan tetap dan sama. Risiko rendah.

Risiko seorang usahawan adalah lebih tinggi. Tak kerja, tak de gaji. Tak dapat projek maka takde pendapatan. Tapi sekali dapat projek, pulangan yang besar.

Jadi kita kena tanya diri kita sendiri..kita nak berjaya atau tidak? Kalau kita nak berjaya, hingga ke tahap mana ? Apa juga jawapan kita, usaha yang kita kena buat harus lah sama atau lebih. Tak kisah lah samada kita nak jadi usahawan atau makan gaji. Sama saja.

Sanggup tak kita dapat pendapatan rm100 sebelum kita dapat rm1000, rm10,000, dan rm1.0juta ?

Disebabkan kita nak hidup senang lenang atau nak kaya cepat tapi tak nak usaha, kita masuk program skim cepat kaya; program beli emas (tapi emasnya pun tak nampak); dan sebagainya. Kaya sekejap pastu lebur. Ada yang hilang duit simpanan...ada yg hilang duit tabung pendidikan anak pun.

Semua orang nak kaya raya. Saya pun nak! Tapi pilih la jalan dan cara yang betul.

Kejayaan kita hari ini adalah hasil usaha kita kelmarin. Masa depan kita ialah hasil usaha kita hari ini. Cuba kita tengok tahap kejayaan kita hari ini...adakah ia sudah hebat atau masih ada ruang untuk diperbaiki ?

Jangan sampai 5 atau 10 tahun akan datang kita akan kata "kalau la aku boleh pusing balik masa". Atau hari ni, kita sebut ayat tu. Kenapa sampai macam ni? Setiap tindakan yang diambil ialah pilihan kita sendiri.

Saya sendiri tak lari dari kekesalan, keluhan, dan sebagainya. Seperti yang selalu saya katakan...kita hanya insan biasa. Tapi sampai bila kita nak mengeluh ? Sampai bila kita nak merintih menyesal ? Cukup lah sesalan tu menjadi satu pengajaran. Kita belajar dari kesilapan kita dan kita perbaiki. Kesilapan mendewasakan kita.

Nak jadi usahawan kita kena pandai memotivasikan diri kita sendiri sebab tak ada orang lain akan memimpin tangan kita dan jalan bersama. Mereka pun ada masalah2 dan agenda mereka  sendiri.

Kalau kita nak tunggu orang lain datang bantu kita...tah bila lah. Kita kena bantu diri kita sendiri.

Kalau nak tunggu benda nak jadi baru nak buat...jawapnya....seperti menunggu bulan jatuh ke riba.

Jadi...kalau kita nak berjaya...kita harus berbuat sesuatu. Jangan hanya angan2 kosong dan menjadi topik perbualan di kedai kopi saja. Kalau betul nak....buat!

Comments

Popular posts from this blog

Peluang perniagaan: Masa depan anda, pilihan anda...

Alamak jatuh !