Alamak jatuh !


Masa kita senang selalunya tak pikir pasal hidup...tak pikir pasai org lain sgt sebab nak pikir buat apa ? Kita sedang dibuai dgn harta benda kita, wang ringgit yg tak pernah susut walaupun berbelanja.

Tapi...bila dah ALAMAK JATUH! Baru lah kita nak sedar langit tinggi ke rendah.  time ni kita nak cari kengkawan atau sedara mara mana yg boleh bantu kita. Kalau takde yg sanggup menolong...kita mengata, mencaci, mengumpat, dan berdendam... "kau tunggu la aku kaya nanti!"

Cuba kita tgk balik... "throwback" bak kata org kampung saya 😂....masa kita senang...ada ke kita tolong orang ? Ada kita tolong kawan kita masa dia dtg mintak pinjam duit utk bayar bil bini dia nak bersalin ? Ada ka kita tlg dia masa anak dia takde baju sekolah? Ada kita tlg sedara kita masa dia takde duit nak mkn roti canai ?

Bila dah jatuh baru kita sedar...ada di antara kita nak naik LRT pun tak mampu...ada di antara kita pakai kasut sekolah sebelah lain lagi sebelah lain. Baru kita sedar betapa mahal nye baju sekolah anak2...yg mana dulu baju kita sendiri tak pernah kurang dari VERSACE, ARMANI, GUESS, H&M... Betapa susahnya nak dpt r100 yg mana dulu dalam wallet je sah2 ada rm1000...

Saya juga pernah JATUH....ada kengkawan saya pun pernah JATUH...tapi belajar lah dari pengalaman tu..jgn sampai pisang berbuah dua kali..

Bila dah senang...kita ingat pengalaman ni...bersedekah la kpd yg memerlukan walaupun rm1...utk kita rm1 tu setakat utk bayar parking je...tapi utk si penerima mungkin boleh jugak bayar air suam segelas utk melegakan haus...

Berbuat amal dan berbuat baik lah dgn harta kita sebab kita tak tahu..nanti kita susah...sapa yg nak bantu kita. Tak rugi kita bantu org ni...klu org tu tak dpt bantu kita balik...Allah akan hantar org lain utk bantu kita. Mungkin juga bukan bantu kita, mungkin bantu keluarga kita.

Lagi sadis klu dulu org yg meminta tlg tapi kita tak tolong...last2 masa kita susah...dia plak yg tlg kita 😭

Its all starts with YOU...

Pikir2 lah..

Comments

Popular posts from this blog

Peluang perniagaan: Masa depan anda, pilihan anda...

Nak kaya, tapi....